علل یخ زدن لوله پشت یخچال

تعمیر یخچال تهران

یخچال فریزر وسیله ­ای ضروری در آشپزخانه به حساب می­ آید و این وسیله ضروری در صورتی که خراب شده و یا با هرگونه مشکلی برخورد کند، می­تواند دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد. یکی از مشکلاتی که مصرف­ کنندگان ممکن است در استفاده از یخچال فریزرها با آن رو به رو شوند، مشکل یخ زدن لوله­ های پشت یخچال فریزر است. در این مقاله می­خواهیم به علل یخ زدن لوله پشت یخچال فریزر بپردازیم.

علل یخ زدن لوله پشت یخچال

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل یخ زدن لوله های پشت یخچال مواجه شده اید می توانید با همراهی ما در این مقاله آریا تعمیر مشکل خود را حل کنید.

  • اواپراتور چیست و چه کاربردی در یخچال فریزر دارد؟
  • علت یخ زدن لوله مکش کمپرسور چیست؟
  • علل یخ زدن لوله ­های پشت یخچال فریزر و راه حل­های رفع آنها
  • خرابی لاستیک دور درب یخچال چه ارتباطی با یخ زدن لوله های پشت یخچال دارد؟
  • آیا باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال می تواند موجب یخ زدن لوله های پشت یخچال شود؟
  • تنظیم نادرست دمای یخچال فریزر یکی از علل یخ زدن لوله های پشت یخچال
  • ارتباط خرابی سیستم دیفراست و یخ زدن لوله های پشت یخچال
  • کثیف بودن لوله ­های کندانسور چگونه می توانند موجب یخ زدن لوله های پشت کندانسور شوند؟
  • به چه روشهایی میتوان یخ زدگی اواپراتور را از بین برد؟
  • برطرف کردن مشکل یخ زدن لوله­ های پشت یخچال فریزر توسط کارشناسان ای پی امداد

اوپراتور چیست و چه کاربردی در یخچال فریزر دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علل یخ زدن لوله های پشت یخچال بپردازیم؛ به همین علت در بخش اول این مقاله قصد داریم تا به بررسی ماهیت اوپراتور و کاربرد آن در یخچال بپردازیم.

اواپراتور همان لوله­ های مارپیچی است که در پشت یخچال قرار گرفته و وظیفه خنک­ سازی یخچال فریزر را برعهده دارد. اواپراتور در واقع به لوله های موئی متصل است. مایعی که درون لوله­ های موئی قرار دارد، وقتی به این لوله ­های مارپیچی وارد می­شود، با کاهش بیش از اندازه فشار به حالت گاز تبدیل شده و بخار تشکیل می­شود. بعد از تبدیل شدن مایع به گاز، بخاری که درون لوله­ های مارپیچی به وجود می­آید به کمپرسور منتقل شده و سپس هوای گرم داخل یخچال دمای خود را به این بخارهای موجود در کمپرسور داده و باعث خنک شدن داخل یخچال می­شود. این اواپراتورها که با وظیفه آنها در یخچال فریزر آشنا شدیم، انواع مختلفی دارند که در زیر بیشتر درباره آن صحبت کرده­ایم.

انواع مدل­های اواپراتور

  • اواپراتور لوله­ای
  • اواپراتور صفحه­ای
  • اواپراتور قفسه­ای
  • اواپراتور رادیاتوری و پره­دار

علت یخ زدن لوله مکش کمپرسور چیست؟

لوله مکش کمپرسور یکی از سه لوله ای است که در روی کمپرسور میتوان مشاهده کرد و نفش آن در یخچال تنظیم فشار گاز است که ممکن است به دلایل زیر یخ بزند:

  • یکی از علل یخ زدن لوله مکش کمپرسور یخچال را میتوان به اختلال در تنظیم دمای یخچال نسبت داد که وظیفه تنظیم این کار بر عهده ترموستات یخچال میباشد و در صورت عدم کارکرد صحیح آن ممکن است لوله های کمپسور یخچال دچار یخ زدگی شوند.
  • کارکرد بیش از حد کمپرسور نیز یکی دیگر از علل یخ زدن لوله مکش کمپرسور میباشد زیرا به دنبال کارکرد بی وقفه کمپرسور و سرد شدن آن لوله مکش که بر روی کمپرسور متصل است نیز سرد شده و دچار یخ زدگی میشود.
  • ممکن است میزان گاز یخچال شما بیش از حد زیاد باشد و با توجه به وظیفه این گاز در سرما سازی این لوله ها را دچار یخ زدگی کند.
  • ممکن است در مسیر لوله مکش یخچال مانعی برای عبور وجود داشته باشد که فشرده شدن و عبور سخت جریان گار باعث سرد تر شدن و در نتیجه یخ زدن این لوله میشود.
  • ممکن است به مدت طولانی درب یخچال شما باز بوده باشد و به دنبال جریان هوای گرم به داخل فضای یخچال شما کمپرسور مجبور به کارکرد مضاعف گردد و در نتیجه ما شاهد یخ زدن لوله مکش کمپرسور خواهیم بود.
  • پارگی و یا خرابی لاستیک دور درب یخچال و نفوذ هوای گرم به داخل یخچال نیز میتواند کارکرد کمپرسور را دوچندان کند و سبب یخ زدگی در لوله مکش آن شود.

علت سرمای زیاد یخچال فریزر چیست ؟

علل یخ زدن لوله­ پشت یخچال فریزر (اواپراتورها) و راه حل های رفع آنها

یخ زدن لوله­ های پشت یخچال فریز می­تواند به خاطر مواردی چون: خرابی لاستیک دور درب یخچال فریزر، باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال فریزر، تنظیم نادرست دمای یخچال فریزر، خرابی سیستم دیفراست، کثیف بودن لوله­های کندانسور باشد. در زیر به این موارد و راه حل­های رفع آنها اشاره کرده ­ایم.

خرابی لاستیک دور درب یخچال چه ارتباطی با یخ زدن لوله های پشت یخچال دارد؟

یکی از رایج­ترین علل یخ زدن لوله­ پشت یخچال، خرابی لاستیک دور درب یخچال است. در صورت خراب بودن لاستیک دور درب یخچال فریزر، دمای گرم بیرون از یخچال، وارد آن می­شود؛ در نتیجه کمپرسور برای خنک ­سازی این هوا باید مدت بیشتری کار کند و دما یخچال را تا حد مطلوب کاهش دهد. از این رو کار کردن بیش از اندازه کمپرسور موجب یخ زدن لول­ه های پشت یخچال فریزر می­شود.

برای جلوگیری از این مشکل مصرف­کنندگان باید به لاستیکی که در دورتادور یخچال و فریزر قرار گرفته است، توجه کرده و آن را مرتب تست و بررسی کنند.

آیا باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال می تواند موجب یخ زدن لوله های پشت یخچال شود؟

یکی دیگر از دلایلی که موجب گرم شدن هوای داخل یخچال می­شود، باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال است که این مورد در خانه ­هایی که کودک در آن زندگی می­کند، بیشتر به چشم می­خورد؛ زیرا کودکان معمولا علاقه­ مند به باز و بسته کردن درب یخچال هستند. علاوه بر باز و بسته شدن زیاد درب یخچال فریزر، قرار دادن غذای داغ درون یخچال، موجب فشار آمدن به کمپرسور و در نتیجه باعث یخ زدن لوله­ های پشت یخچال می شود.

برای رفع این مشکلات از گذاشتن غذای داغ درون یخچال بپرهیزید و همچنین برای باز و بسته نشدن بیش از حد درب یخچال، در صورتی که یخچال شما دارای قفل کودک است، آن را قفل نمایید.

تنظیم نادرست دمای یخچال فریزر یکی از علل یخ زدن لوله های پشت یخچال

عدم تنظیم صحیح دمای یخچال فریزر از دیگر علل یخ زدن لوله­ پشت یخچال است. در صورتی که دمای یخچال فریزر در درجه­های خیلی پایین باشد، موتور برای مدت زیادی روشن مانده و دمای لوله­ های پشت یخچال بسیار پایین می­آید و در نتجه موجب برفک و یخ روی اواپراتور می­شود.

برای رفع این مشکل حتما به دمایی که برای یخچال تنظیم می­کنید، دقت کرده و از درجه­های خیلی پایین برای یخچال استفاده نکنید.

ارتباط خرابی سیستم دیفراست و یخ زدن لوله های پشت یخچال یا همان اواپراتور ها

در این بخش از علل یخ زدن لوله های پشت یخچال قصد بررسی سیستم فراست یخچال را داریم:

  • سیستم دیفراست که شامل المنت، تایمر، سنسور و ترمودیسک است، در یخچال فریزر وظیفه برفک­زدایی را برعهده دارد و از یخ و برفک­زدن لوله های پشت یخچال فریزر جلوگیری می­کند. هریک از این قطعات در این سیستم وظیفه ­ای را برعهده دارند.
  • المنت که قطعه گرما دهنده است، در صورت کاهش دمای لوله­ ها روشن شده و باعث از بین رفتن یخ و برفک روی لوله­ های پشت یخچال می­شود.
  • تایمر قطعی است که هر چند ساعت یکبار دستور روشن شدن به هیتر را می دهد تا با افزایش دمای لوله ­ها از یخ زدن آنها جلوگیری شود.
  • سنسور دیفراست در صورتی که خراب شود، موجب می­گردد تا تایمر هر 10 ساعت یکبار به هیتر دستور افزایش دمای لوله­ ها را دهد در نتیجه یخ و برفک روی لوله ­های پشت یخچال افزایش یابد.
  • در صورت خرابی هریک از این قطعات، این سیستم کار خود را به درستی انجام نداده و لوله­ های پشت یخچال فریزر برفک یا یخ می­زنند.
  • برای رفع این مشکل باید قطعاتی که این سیستم را تشکیل می­دهند، تست و بررسی شوند. برای تست سنسور دیفراست می­توان اتصال یخچال به برق را قطع کرد، سنسور دیفراست را از یخچال جدا و مقاومت آن را با دستگاه اهم­ متر اندازه ­گیری کرد. اگر میزان مقاومت سنسور صفر بود، نشانه خراب بودن آن است. اما در صورت خراب بودن برد اصلی، باید از افراد تعمیرکار حرفه­ای کمک گرفت؛ زیرا تعمیر خودسرانه این قطعات می­تواند منجر به خرابی­های بیشتر و خسارت مالی بالا گردد.

کثیف بودن لوله ­های کندانسور چگونه می توانند موجب یخ زدن لوله های پشت کندانسور شوند؟

حتما در یخچال­ های قدیمی و کمبی لوله­ های مارپیچ کندانسور را دیده­ اید. این لوله­ ها که وظیفه جابه­ جایی و انتقال گاز و کاهش دمای دورن کابین را برعهده دارند، با قرار گرفتن در محیط به مرور گرد و غبار و ذرات روغن را به خود جذب می­کنند. پس از مدتی این گرد و غبار و ذرات چربی روی هم انباشته شده و موجب می­گردند که تبادل دما با محیط بیرون به راحتی انجام نشود و کمپرسور مدت زمان زیادی روشن بماند و موجب یخ زدن لوله های پشت یخچال فریزر شود.

برای رفع این مشکل بهتر است که این لوله­ ها هر چند وقت یک بار تمیز گردند. برای تمیز کردن آنها باید اتصال یخچال از برق قطع شود. تمیز کردن این لوله­ ها علاوه بر کمک به انباشته نشدن گرد و غبار و ذرات، باعث طول عمر یخچال نیز می­شود.

به چه روشهایی میتوان یخ زدگی اواپراتور را از بین برد؟

به منظور بهبود کارایی و کیفیت کارکرد اواپراتور باید آن را از یخ زدگی و برفک ها پاک کرد در ادامه این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که به چه روش هایی میتوان یخ زدگی اواپراتور را از بین برد؟

  • یکی از راحتترین راه های جداکردن برفک از یخچال ها برفک زدایی الکتریکی میباشد یعنی ذوب کردن یخ ها به وسیله گرما که این وظیفه بر عهده المنت میباشد.
  • معمولا المنت ها در زیر اواپراتور و یا پشت آن نصب هستند.
  • که در صورت ایجاد یخ زدگی و برفک در اواپراتور تایمر دیفراست به برد دستور یخ زدایی را داده و المنت وارد کار شده و فرآیند یخ زدایی را انجام میدهد.
  • در روش دیگر شما میتوانید یخچال خود را از برق کشیده و خاموش کنید سپس با یک وسیله مانند سشوار اقدام به آب کردن برفک و یخ ها نمایید.
  • اگر وسیله گرمایشی در اختیار نداشتید میتوانید یخچال را پس از خاموش کردن چند شاعت به حال خود رها کنید تا برفک و یخ های ایجاد شده در اواپراتور از بین رود.

برطرف کردن مشکل یخ زدن لوله­ های پشت یخچال فریزر توسط کارشناسان ای پی امداد

در این مقاله به علل یخ زدن لوله ­های پشت یخچال می­شوند، اشاره کردیم. همانطور که گفته شد؛ برخی از دلایل یخ زدن لوله­ های پشت یخچال جزئی بوده و مصرف­کنندگان می­توانند به راحتی آن را برطرف نمایند؛ اما برخی از دلایل یخ زدن لوله­های پشت یخچال مانند: تعویض برد دیفراست، سطحی نیست و لازم است که از افراد متخصص و باتجربه در زمینه تعمیر یخچال فریزر، کمک گرفته شود. آریا تعمیر با داشتن تعمیرکاران حرفه ­ای و افراد متخصص در زمینه تعمیر یخچال فریزر، می­تواند به شما کمک کرده و مشکل یخچال شما را با استفاده از قطعات اصل در کمترین زمان ممکن برطرف سازد.

 

Rate this post

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.